Employer branding allt viktigare

 

Gillar inte generaliseringen av sk Millenialis men annars tror jag Employer branding blir allt viktigare inte bara för kandidaterna utan även för kunderna.
jag ser tre trender som alla tre inträffar samtidigt just nu:

1: Traditionell marknadsföring tappar i genomslag då vi blir allt duktigare på att filtrera bort den typen. (när klickade du på en banner senast?)

2: Autenticitet blir allt viktigare, vi söker fakta från upplevelser, frågar hellre Facebookvännerna om råd/kollar forum än kontaktar en säljare i vår köpprocess. Då blir "mer än nöjda" kunder, sk ambassadörer, allt viktigare och detta går inte att uppnå utan medarbetare som brinner/har passion och delar företagets syfte.

3: Sist men inte mist så är verktygen att utrycka sitt nöje/missnöje allt mer potenta. Att bedriva hotellverksamhet och vara topprankad på Tripadvisor eller att ha högsta kundbetyg som Uberchaufför är allt mer betydelsefullt/avgörande.

Överlag är det en bra utveckling och snart finns det bara ett sätt att lyckas och det är genom att vara en riktigt bra arbetsgivare!

procbild