Finns det genvägar till ett starkt Employer brand?

Jag brukar göra jämförelser med sälj- och marknadssidan när jag pratar rekrytering och Employer branding. För mig är det samma sak bara olika målgrupp, prospekt/kund resp kandidat/medarbetare. Jag får ibland uppfattningen att en del företag har glömt bort sin produkt eller service för att hinna med att skapa content, köpa annonsering på sociala medier osv. Undrar ibland om just detta ibland blivit överordnat. Det är fel! Det handlar alltid om, och kommer alltid att handla om, produkten/tjänsten.  Det går att kortsiktigt bevisa motsatsen men tiden är domaren här, över tid finns det ingen annan väg på en marknad. Säljer du kurser - gör bättre kurser, säljer du produkter - gör produkten bäst, är du coach - bli bättre på att coacha, förfina ständigt din kompetens eller ditt erbjudande. Skapa värde istället för buzz och förpackning, kan man säga.

 Att synas och vara känd är inte samma sak som att vara värdefull. 

Exakt samma fenomen uppstår inom mitt område Employer branding, jag har flera gånger fått frågan rakt upp och ner -kan du hjälpa oss med vår attraktion eller rykte, vi har svårt att rekrytera? Svaret är alltid detsamma; se till att bli en bättre arbetsplats. Det handlar om det som många, lite förlegat, fortfarande kallar resurser (R:et i HR). Utveckla dem, få dem att trivas (kultur) så går det inte att misslyckas med ert Employer brand. Jag träffade ett stort teknikkonsultbolag som sa ”vi har satsat massor på vårt EB, topp på rankinglistor, vi syns och märks överallt osv”. Den mening som etsats sig fast hos mig och verkligen gör att jag vill vara med och förändra synen på EB var: ”men som kandidat blir du väldigt besviken när du kommer hit”.

Det finns inga genvägar till det perfekta…. som farbror Barbro sa och ja sorry, men behandlar du dina medarbetare som skit eller lätt utbytbara resurser får du harva i B-laget. Över tid kommer du få det allt tuffare och målar ni upp en fin fasad kommer den krackelera förr eller senare. Så långt håller typ alla med men svårigheten ligger i att nå ”quick wins” och därmed få gehör och fortsatt fokus på det långsiktiga arbetet med medarbetarlöfte och kultur. Något som krävs för att på riktigt få genomslag på alla nyckeltal samtidigt.

Tillbaka till sälj och marknad; fråga närmsta säljare du känner om frustrationen som uppstår när hen inte längre riktigt kan stå för, eller älskar, produkten de säljer. Sakta men säkert så går det sämre och sämre att sälja och hur mkt marknadsavdelningen än eldar på med kampanjer så blir det nästan värre av det.  Det andra scenariot är lika tydligt men härligare, när ett bolag är i stark tillväxt, alla vill köpa det ni säljer och ryktet sprider sig av sig själv - alla marknadsför bolaget självmant i alla interaktioner. Kommer ihåg den självupplevda hypen från mina tidiga dagar på Manpower. Det var ”Nisse på Manpower”-hysteri och vi växte med 1000% i kvartalet. Nisse var på allas läppar fast ”go viral” inte var upptäckt än. Jag var stolt som en kyrktupp över att vara en del av organisationen och rekryterade taxichauffören på väg hem från krogen, ville bära profilkläderna jämt osv. Nyckeln till hypen var medarbetarna som älskade sitt jobb och tydligheten vad vi stod för och vart vi skulle. Brukar säga att Nisse var minst lika viktig internt som i den externa kommunikationen.  ”Han fungerade som en intern Ipren-man som sprang runt och förkroppsligade vår värdegrund.” ”Hur skulle Nisse gjort? Han skulle struntat i allt och löst kundens problem…”

Kommer ihåg hur vi på kvartalsmöten hurrade kring hur vårt varumärke var urstarkt i mätningar och kommer ihåg det häftiga fenomenet att om konkurrenter som Proffice eller Adecco gjorde stora marknadskampanjer så kunde man se och mäta största ökningen hos oss. Kan tänka mig att just nu desto mer BMW marknadsför sina elbilar i USA desto mer ökar Tesla enligt samma fenomen.

Detta var ett amerikanskt företag och är det något som de är duktiga på så är det processer. Att få alla att jobba på samma sätt för att i slutändan uppnå servicenivå eller standard. (tänk Mc Donalds) Detta i kombination med stark och vibrerande kultur är en oslagbar kombination enligt mig. Jag minns vad en kompis som jobbade på en konkurrent till Manpower på den tiden sa en gång: - ”Ni är asjobbiga inte nog med att ni är störst, ni är snabbrörligast också! Om kunderna börjar efterfråga något nytt, då sätter ert business development team igång och en vecka senare har ni ett nytt erbjudande som då har rullats ut i alla säljares säljpresentationer och bang står vi där som liten aktör, som kanske fångat upp det nya först, kvar i startblocken medans ert väloljade lok rusar i den nya riktningen. ”

Så lösningen som jag ser det är att lyckas kombinera orden Process och Kultur, för att på lång tid stå som vinnare. Mc Donalds styrka idag är nog processerna och konformiteten i leverans men behöver de snäppa upp sin kultur en aning? Är det just det ICA Stig har gjort för ICAs kultur? Tror han är lite  som deras interna Ipren-man… Är kanske ett svenskt exempel som lyckats över tid med båda två IKEA? Deras EB är urstarkt och stoltheten och kulturen finns där och de jobbar mycket aktivt med att stärka och utveckla den.

Det jag vill få ur mig i denna bloggpost är att det inte finns någon genväg - det handlar om att vara en bra arbetsgivare på riktigt. Första steget efter att ni bestämt er är att prioritera upp frågan till absolut topp på er strategiska agenda. För att den skall få vara kvar där så måste ni jobba strukturerat, mätbart och få in kulturskapandet, medarbetarengagemang och stolthet över produkten samt fortsatt utveckling av den som ert absoluta prio. Ni måste sticka ut på något sätt, inte bara se ut som att ni gör det i marknadsföringen, utan det ska vara på riktigt. Annars kommer tiden avslöja er, den avslöjar alltid den som är på låtsas. Vinnaren är som på alla marknader över tid den som adderar mest värde. Rent ut sagt - har ni inte ett riktigt bra svar på frågan: ”varför ska jag som medarbetare jobba hos er?” så är ni på sikt körda. Helst ska ni komma till ett läge där ni inte ens får den frågan från början, alla ska veta att ni är unika och annorlunda - då först är ni hemma. Kanske är Spotify där nu, de tar emot 23 000 ansökningar i månaden just nu så något unikt har de.

När ni har ett unikt erbjudande får ni gärna ringa mig så kan jag utan problem hjälpa er med ert Employer brand. Är ni inte där så hjälper jag gärna till med att förklara varför ni måste ta er dit och hur vi strukturerat och mätbart kan ta första stegen…

inga genvägar