IMG_0349

Svenska kyrkan Employer branding med inspiration från ”Avicii prästen”

Variationen som mitt nörderi kring Employer branding och företagskultur ger är ashäftig. Jag känner mig lite som en humla som surrar in och ut ur olika mer eller mindre fantastiska blomsterängar. Ett av det mest spännande perspektiven just nu är mitt uppdrag att hjälpa en församling i Svenska kyrkan med sitt Employer brand. De behöver nå ut till nya målgrupper och stärka sin ställning i lokalsamhället. Vårt samlingsnamn för arbetet är ”Kyrkan mitt i byn” (Det är ju bara Kiruna som flyttar kyrkan bokstavligen). Vi har delat upp våra målgrupper i gul, röd och grön. Gröna redan med och aktiva i kyrkan, gula med men passiva supporters kanske av andra skäl än sin tro och röda, ja du fattar.

 

Jag bidrar med utifrån perspektiv, strategi och vi har jobbat fram flera spännande nya aktiviteter. Som syftar till att sända kyrkans budskap i nya kanaler och nå ut till nya målgrupper. Vad sägs om AA-för nyskilda? Eller det kommande kvällseventet för män: Öl, Korv och Gud - Ett samtal om modern manlighet modererat av en präst (och mig). Otroligt spännande och vilket content om vi pratar Employer branding språk. Som humla så letar jag även utsökt nektar i form av skatter i denna minst sagt traditionsbundna och kulturstarka organisation. Min jakt ledde mig till prästen Olle Liljefors som har kö till gudstjänsterna i Eleonora församling. Han blev mkt uppmärksammad för sin fantastiska och otroligt stämningsfyllda hyllning till Avicii efter musikundret Tim Bergling bortgång. Nästa satsning är att släppa in Metallica´s mörka låtskatt, som Olle utrycker, det i kyrkan. Garanterat lite provokativt men också effektivt för att nå ut till nya målgrupper. Jag intervjuade Olle och kolla in denna videohälsning från Olle till Saltsjöbadens församling som håller på att förändra kyrkans plats i Saltsjöbadsbornas medvetande…